ÚVODNÍ SLOVO 1/2024

Vítejte v dalším čísle časopisu S-E-T. Projdeme se terénem cesty, jež prezentuje v otevřeném komunikačním prostoru aktuální divadelní myšlení a umělecký výzkum. Umění sdělované a sdílené aktivními umělci bez bezpodmínečné nutnosti jeho akademického ladění standardními publikačními metodami. Pojďme do toho i nestandardně, alternativně, protože S-E-T je křižovatkou, kde se setkávájí různí umělci s různými praktikami, metodami, a to i na polích neoraných. Pojďme se rozvíjet, propojovat, rozšiřovat, upgradovat. Prostudujme 7 textů našich autorek a autorů: Marianny Kozak, Kristýny Täubelové, Michala Čunderleho, Viktora Fučeka, Miloslava Klímy, Jakuba Korčáka a Jana Vedrala.



-km-


Marianna Kozak PROČ DĚMIDOV? V březnu 2017 v Praze na DAMU v rámci symposia The S Word: Merging Methodologies prezentoval prof. Andrei Malaev-Babel knihu Nicolai Demidov Becoming an Actor-Creator, na jejímž anglickém vydání se podílel jako editor a spolupředkladatel. Jeho prezentace i kniha samotná vyvolaly zvědavé i pobouřené dotazy, […]
Kristýna Täubelová CHCEŠ-LI BOŽÍ ZÁZRAK ZŘÍTI, SE VČELAMI MUSÍŠ DLÍTI[1] Abstrakt: Prostřednictvím projektu Včely se zabývám tématem včel skrze umělecké vyjádření a hledáním s ním spojených metafor. Zkoumám přímý sluneční svit jako zdroj divadelního světla, konkrétní možnosti inscenování v krajině a možnosti udržitelnosti divadla. Svůj umělecký výzkum reflektuji […]
Michal Čunderle STUDENTSKÉ AUDIONAHRÁVKY JAKO STOPY SEMINÁŘE AUTORSKÉHO ČTENÍ Tento text je jistým doplněním článku Zuzany Pitterové Dírkami v kšiltovce (SET 2023/1), v němž reflektuje svou zkušenost s natáčením audioknih se studenty DAMU a dosti otevřeně nás zve do své tvůrčí kuchyně, anebo spíš badatelny, mluvíme-li o uměleckém výzkumu. […]
Viktor Fuček PERFORMATÍVNE PRÍSTUPY V PRIESTOROVEJ TVORBE V súčasnom umení a pedagogike sa zameriavam na rozšírenie možností vizuálnej performancie v kontexte priestorovej tvorby. Tento prístup môžeme označiť za performatívny priestorový prieskum, ktorý je zameraný na citlivé vnímanie a interpretáciu konkrétneho miesta s cieľom odhaliť jeho latentné […]
Miloslav Klíma DOKTORSKÉ STUDIUM NA KALD DAMU V OBDOBÍ 2008–2023 Chvíli trvalo, než se i na uměleckých vysokých školách prosadila potřeba doktorského studia jakožto kombinace vzdělávání a bádání. Permanentně byl redefinován smysl a cíle studia na uměleckých vysokých školách a fakultách na pomezí výzkumu praxí, teoretickým bádáním […]
Jakub Korčák THE POETRY OF PEDAGOGY BY MARIA OSIPOVNA KNEBEL Experience of Active Analysis in the pedagogical process When I, as her student, first saw Maria Osipovna Knebel at her age of 84, as a small, white-haired old woman who, with the support of her assistants, […]
Jan Vedral NARCISMUS V DIVADLE A NARCISTNÍ DIVADLO Dramaturgický esej a současně prolegomena možného příštího rozsáhlejšího výzkumu 1. Tento příspěvek je pokusem otevřít našemu přemýšlení jeden aspekt tzv. performativního obratu. Tím je zřetelná změna paradigmatu v pojetí a vnímání divadelního umění, nastolující zejména v zemích, jejichž divadelní provoz byl […]

Obálka: Klára Pernicová. Foto: Šimon Lupták

S-E-T by Vladimír Novák, Kateřina Šplíchalová, Klára Pernicová is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

© s-e-t, Klara Pernicova, Teluro, Wordpress